Αν θεωρηθεί βάσιμη η άποψη για τον πολιτισμό ως πρόταση άμυνας απέναντι στην επιθετική βαρβαρότητα, την οποία η πολύσημη κρίση καθιστά απειλητική πλέον, οφείλουμε να ενισχύσουμε τούτη την εκδοχή με τον προβληματισμό γύρω από τα σύμβολα του πολιτισμού και την πορεία τους στον ιστορικό χρόνο.
Όσον αφορά τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, οι ιστοριογραφικές πηγές συνηγορούν στα βασικά, θεμελιώδη σύμβολα που δομήθηκαν υπό το μανδύα των μύθων της μινωικής Κρήτης˙ στην περίοδο της ακμής της είχε όντως καταστεί πολιτισμικό επίκεντρο στο Αιγαίο, και χάρη σ’ αυτή τη δυναμική μετουσιώθηκε σε «γέφυρα μεταφοράς» των στοιχείων του αιγαιακού πολιτισμού, όσο και της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, προς τον εξελισσόμενο κόσμο της Ευρώπης.
Τα μυθικά σύμβολα που αναπτύσσονται θεματικά στο προκείμενο δοκίμιο, αποτυπώνουν την επιδίωξη για μια άρτια και εμπεριστατωμένη αφήγηση αυτής της συναρπαστικής διαδρομής.
Θεματικές ενότητες ανά κεφάλαιο:
-Το αινιγματικό σύμβολο «της αιώνιας επιστροφής».
-Η αρπαγή της Ευρώπης ως σύμβολο βούλησης και «ιερής μίξης».
-Μινώταυρος και Λαβύρινθος στην ευρωπαϊκή σκέψη.
-Το τέκνο της Ευρώπης ως αρχέτυπο του ηγεμόνα.
-Ραδαμάνθυς, ο μυθικός αναμορφωτής του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού.
-Δαίδαλος και Ίκαρος: πρόδρομοι της ευρεσιτεχνίας και της ελευθερίας.
-Τάλως, ο πρόγονος του φύλακα-ιππότη και του ρομπότ.
-Αριάδνη, πρότυπο της θηλυκής φύσης.
-Η μινωική επίδραση στην ευρωπαϊκή νεοτερικότητα.
Ο Οδυσσέας Σπαχής γεννήθηκε στα Ανώγεια της Κρήτης (1963). Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση Δημοσίου Δικαίου και Πολιτικής Επιστήμης. Έχει δημοσιεύσει μελετήματα γύρω από την πολιτική φιλοσοφία, την ποίηση και τον λαϊκό πολιτισμό. Στην εργογραφία του περιλαμβάνονται μία ποιητική συλλογή (Το πορφυρό προσωπείο, «Ιδμων» 2010) καθώς και δύο δοκίμια (Το ιερό και το δίκαιο στον μινωικό μύθο, Αναλόγιο 2002, Η μνήμη του κόσμου και του ποιητή, Ταξιδευτής 2007).